14.4.2014

Pääsiäisen odotusta

Eilen oli Palmusunnuntai ja sen innoittamana koristelin kotia jo pääsiäisen tunnelmiin.
HenkkaMaukalta tilasin aiemmin talvella keltaisia sisustusjuttuja. 
Keltainen ei toden totta ole minulle lemppariväri, mutta pieninä annoksina näinä pääsiäisen aikaan se menettelee:)
Pääsiäisruohoksi idättelin vehnää ja se onkin kasvanut jo melkoisesti.
Pääsiäisenä meillä ei ole mitään ihmeellisempiä perinteitä. Aikaa vietetään lähinnä perhepiirissä.
Neljä vapaapäivää kotoilua, kyläilyä, vähän mökkeilyä, lasten synttäreitä ja yhdet rippijuhlat.
Siinä meidän pääsiäinen 2014.



Kolmekymmentä vuotta sitten (1984) oli pääsiäinen huhtikuun lopulla kuten tänäkin vuonna. Silloin syntyi esikoispoika J. Päivälleen yksitoista vuotta myöhemmin hänelle syntyi pikkusisko I. Sisarusten synttäreita vietetään porukalla Helsingissä tulevana viikonloppuna. Näiden synttärisankareiden lisäksi meillä on myös poika L (25v). Tämän nuoren miehen perheessä eletään jännittäviä aikoja, nimittäin esikoinen syntyy ihan muutaman viikon sisällä. Siis minusta on tulossa mummi/mummu ja miehestäni pappa/ukki. Ei olla vielä oikein päätetty millä nimikkeellä meitä kutsutaan:)))


Koska blogini päivittyy harvakseltaan, toivottelen teille kaikille jo nyt oikein mukavaa pääsiäisen aikaa !!

2.4.2014

Kesäaika

Jaahas! Olisikohan sitä tämän blogaajan syytä herätä "talviuniltaan". Yli kaksi kuukautta edellisestä postauksesta. Syy ei ole pelkästään ajanpuute, vaan saamattomuus. Kaikkea tulee touhuttua, mutta valokuvien näpsiminen on jäänyt vähälle. Eikös se kuitenkin ole niin, että postaukseen laitetaan aina valokuva tai mieluiten useampi:)


Kesäaikaan siirryttiin ja onpas mukavaa kun iltaisin on myöhään valoisaa. Tosin koiramme "sulkasato" (joka on kestänyt luvattoman kauan) saa minut aurinkoisina päivinä lähes raivon partaalle. Alhaalta paistava aurinko paljastaa karvapaljouden. Imurin kammessa on viihdyttävä päivittäin.


Koti kaipaa hieman piristystä pitkän talven jälkeen. Kirpparilta löysin tämän pirtsakan Finlaysonin pöytäliinan joka oli käyttämätön ja alkuperäispakkauksessaan. Se sai kodin meidän olkkarin ruokapöydästä.


Narsissit nököttävät terhakoina viime yön pakkasesta huolimatta. Toivotaan ettei takatalvi yllätä.
Mukavaa huhtikuun alkua!!

22.1.2014

Kärpäsenä katossa

Palovaroitin on pakollinen turvallisuuskapine. Usein varoittimet ovat tylsän näköisiä. 
Rautakauppareissullani bongasin tämän Lento-palovaroittimen joka on Paola Suhosen suunnittelema. 
Pakko saada heti. Nyt varoitin päivystää katossamme.



Jouluruusu sinnittelee...josko se jaksaisi kevääseen ja saisin laitettua sen kukkapenkkiin.


Kirppiskäynnillä löytyi taas ostettavaa, Riihimäen vanha lasipurkki 2 l.
Sopii hyvin sipulipurkiksi.


Näissä tunnelmissa tänään.

21.1.2014

Pakkaspäivän kuvia

  
Pakkaspäiviä on riittänyt ja luonto on kauneimmillaan. 
Kamerakänny kulkee taskussa näppärästi ja sillä aina välillä napsin kuvia.
Koiralenkillä voi ihastella mm. kaunista auringon nousua...

sekä huurteisia puita ja pensaita.
 Talviverkot on saatu jään alle...
ja muutama matikka oli ensikerralla saaliina.

Aurinkoisia pakkaspäiviä kaikille!!

13.1.2014

Tammikuu

Kuten kaikki eteläsuomalaiset varsin hyvin tietävät on lauha ja sateinen sää ollut seuranamme jo varsin pitkään.
No, onhan siinä tietenkin hyvätkin puolensa, mm. säästöä lämmityskuluissa.
Viikonloppuna tänne Pirkanmaalle vihdoinkin satoi lunta ja nyt ihana aurinko paistaa ja pakkastakin on kymmenisen astetta. Luonto on valkoinen ja kotikin näyttää jotenkin erilaiselta kun on niin valoisaa.
Valokuvaaminen on ollut lähes nollassa, poikkeuksena tietenkin tuon korttiblogini tuotokset.
Tänään otin kameran kauniiseen käteen ja näpsin vähän kuvia. Joulu ja punaisuus on jo taaksejäänyttä ja nyt on hieman himmailtu värien kanssa. Harmaata ja valkoista koiruutta myöden.



Vuorotteluvapaani osa 1 päättyy kolmen viikon kuluttua. Kuinka yleensä olen ehtinyt töissä käymään?? 
Muu perhe kyllä käyttää hyväkseen kotonaoloani ja hoitelenkin  kaiken kodinhoitoon liittyvän, ihan mielelläni.
Kotitöiden lisäksi päiväni täyttyvät uimahallireissuista, koiran lenkityksestä, askartelusta ja muusta jonnin joutavasta. Kirpparikierroksen teen silloin tällöin ja aina jotain kivaa jää korinpohjalle. Hulluahan se on että, toisesta päästä tyhjentää kämppää ja sitten taas ostaa kaikkea "tarpeellista", kun halvalla saa.

Yläkuvan tarjottimen, jonka viritin hellan taakse maksoi kirpparilla muutaman euron.
Nämä ihanat verkonpoijut ostin myös kirpparilta ja ne odottavat mökille pääsyä.




Minähän olen aika onneton käyttämään näitä sosiaalisia medioita, en ole liittynyt naamakirjaan, en twitteriin enkä instagrammiin. Mutta, mutta nyt olen koukuttunut Pinterestiin. Kuuntelin askartelukolegoiden jutustelua kyseisestä "kuvapankista" ja kiinnostuin asiasta. Kirjauduin Pinterestiin ja olin yllättynyt sitä kuvien määrää.
Tälläiselle sisustuslehtien suurkuluttajalle aukesi kuin "taivas". Kuvia löytyy laidasta laitaan. Olen tehnyt itselleni muutamia kansioita ja kerännyt sinne minua kiinnostavia kuvia.
Laitoin tuohon sivupalkkiin linkin josta pääset kurkkaamaan luomiini kansioihin.

Ihanaa tammikuun pakkasviikkoa kaikille, 
kevättä kohden mennään...

31.12.2013

27.12.2013

Joulun kuvia

Heipat vaan kaikille! Joulun pyhät on onnellisesti ohi ja on aika suunnata katse tulevaan vuoteen.
Pyhät sujuivat mukavasti, tosin harmaa ja sateinen ilma hieman latisti tunnelmaa.
Enpä muista koska olisin Jouluna hautausmaalla sellaisessa vesisateessa käynyt.
Koko perhe oli koolla ja sehän on aina niin ihanaa.Tässä vielä vähän kuvia ja tunnelmia.

Tänä jouluna meille tuotiin toivomuksestani pieni kuusi...


Syys siihen on tämä kolmikko, Jämtlannin hirvikoirat Sissi 4v ja Vekku 2v sekä ajokoira Uljas 9kk.
Koirathan ovat pääasiassa ulkotarhassa, mutta joulun kunniaksi kaikki pääsivät sisälle pakettejaan avaamaan.
Huh, siinä oli taas menoa. Kuvakin on huono kun koirat eivät pysyneet paikallaan hetkeäkään.
Pieni kuusi tuo vähemmän tuhoa kaatuessaan ja se on helppo nostaa pystyyn:))



Jouluna tietenkin syötiin hyvin...



Avatiin paketteja, (olinkin ollut tosi kiltti, kun pukki muisti niin monella paketilla).
 


Katseltiin elokuvia ja polteltiin kynttilöitä,( välillä vähän ulkoiltiin syksyisessä säässä).

Tietenkin kaikkein tärkeimpänä, oltiin koko perhe koolla ja nautittiin toistemme seurasta.

Nyt on arki ja pyykkikone pesee lakana/ pyyheliinapyykkiä, seuraavaksi pistetään mankeli "laulamaan".

Mukavia välipäiviä teille sinne ruudun toiselle puolelle!!

24.12.2013

Hyvää Joulua





Oikein hyvää Joulua teille kaikille ihanille ihmisille,
 jotka jaksatte täällä blogissani vierailla !!

Terveisin Taina

20.12.2013

Joulun tuoksua...

Ulkona sataa vettä, mutta kotona leijailee saaristolaislimpun tuoksu.
Rauhassa olen joulua valmistellut, lahjat on kääritty, piparit, pullat ja kakut leivottu.Piparinleivonnassa minulla oli pikkuväkeä apunani ja ison kasan he jaksoivatkin leipoa ja koristella. Viimeinen satsi limppuja on nyt uunissa. Tapanani on antaa limppuja joulukukan siasta tuttaville.
Viikonloppuna "vähän" siivotaan, keitellään lanttuja, tehdään kotikaljaa ja erilaisia silakkaherkkuja. Maanantaina sitten lämmitetään leivinuuni kinkkua varten. Laatikot paistellaan vasta aattona suoraan joulupöytään. 
Joulukuusi on vielä metsässä ja olenkin ehdottanut täksi jouluksi normaalia pienempää kuusta. Katsotaan mitä miesväki tuo tullessaan.


Pieni pakkanen olisi nyt kyllä poikaa, sillä vesisateeseen on kurja viedä petivaatteita ja mattoja tuulettumaan.

Kaikki lapset siippoineen tulevat meille joulun viettoon joten mukavaa touhua ja tohinaa riittää.

Touhukasta joulunalusaikaa teille kaikille!!



13.12.2013

Joulun odotusta

Kun jäin reilu kuukausi sitten vapaalle ajattelin, että minullahan on nyt aikaa vaikka kuinka esim. blogin päivitykseen.
Johonkin ne päivät vaan hujahtavat ja vaikka kuinka touhuaisi aina jää vielä tekemistä  to do-listalle.
Yksi minua työllistänyt homma on ollut kirppispöytä jota 12:ta päivän aikana täytin ja siivosin. Kangasalalla oli hyvä kirppis, joka sitten paloi perustuksiaan myöten marraskuun alussa. Harmittelin asiaa, koska olin pöytäpaikan itselleni varannut marras-joulukuun taitteeseen. Onneksi kirppis sai uudet valoisat tilat ihan vanhan paikan läheltä. Avajaiset pidettiin 1.12 ja sain pöytäpaikan heti avajaistohinaan. Kauppa kävi hyvin ja erityisesti kaikki askarteluun liittyvä meni hyvin kaupaksi. Aika urakka, mutta pääsin eroon meille tarpeettomasta tavarasta.

Jouluvalmistelut on meneillään täälläkin, joulukortit postitettu, lahjat melkein ostettu ja piparitaikina odottaa jääkaapissa leipomista.

Tänään on tulossa vieraita ja eilen leivoin joulun aikaan sopivan kakun,  reseptin löydät täältä.
On kyllä ihan hirmu hyvää ja hyvät on aineetkin. Reseptissä on annosmäärä 6,  mutta tämä kakku riittää todella hyvin isommallekin porukalle(10-12 h).




Onneksi päivällä oli hieman valoisampaa, että edes jonkinlaiset kuvat sain napattua.
Näin täällä tänään. Mukavaa viikonloppua !!

29.11.2013

Tuunausta

Heippa!
Tämä viikko on hurahtanut vauhdilla askarteluhuoneen tuparijärjestelyissä. Valmiin huoneen kuvia löytyy täältä.
Olen suunnitellut vuorotteluni ajaksi monenmoista puuhaa. Kummasti lista tekemättömistä töistä on kasvanut kovin pitkäksi.
Yksi listalla olleista hommista oli eteisen kellastuneen lipaston raikastaminen. Tuumasta toimeen. 
Ensin vanha lakka hiomalla pois ja valkoista maalia päälle. Vielä uudet vetimet ja niin lipasto päivittyi tähän päivään.



Jouluiset jutut pääsevät pikkuhiljaa kaappien kätköistä esille.
(pikkukuusi ja Nisset kuvan vasemmassa reunassa)



Huomenna on kivaa tiedossa kun pääsee askartelemaan blogikavereiden kanssa.
Mukavaa marraskuun loppua, sunnuntaina saa avata ekan luukun joulukalenterista.

19.11.2013

Messuhumussa

Hello!
Tampereen Kädentaitomessuilla olin minäkin. 
Heti perjantaina klo 10 olimme ystäväni Katjan kanssa valmiina messupäivään.
Ensimmäisenä C-halliin. Pakollisten askarteluostosten jälkeen,( kts täältä ) suunta kohto C-hallin takaosaa.
Siellä ihanat tytöt Ellis ja Virpi myyvät käsintehtyjä ihanuuksia. Tällä kertaa hankin virkatun pyöreän maton.
Onneksi olimme varustautuneet kunnon kulkupeleillä (vetolaukut).


Valkoista pellavaa on toinen in-paikka. Heidän osastollaan sisarukset myyvät kivoja tuunattuja juttuja. Sieltä mukaan lähti @home-taulu.
Mustia villaisia pallohelmiä himoitsin, mutta allergisena tyydyin puisiin vastaaviin.
Pieniä nauha ym. koristehärpäkkeitä löysin kivoista pikkupuodeista.


Ihanan blogaajan ja taiteilijan Elsa-Maaritin kojusta lähti mukaan näin ihania töitä.
On kyllä mahtava katsoa tämän taitavan piirtäjän luomuksia.


Näihin kuviin, näihin tunnelmiin tänään:))
Kivaa viikkoa!

8.11.2013

Muuttoa

Heippa!
Täällä on muutto meneillään...
Ei, kotia emme vaihda, muutamme ainoastaan askartelutavarat.

Tässä kuva kodinhoitohuoneestamme jonka olen vuosien saatossa vallannut. Tavara lisääntyy koko ajan, kaapit ja hyllyt ovat täynnä ja askartelupöytä on pieni.



Tässä sitten kuvaa tulevasta. Tyttären entinen huone on siis tulevaisuudessa minun valtakuntaani.
Tapetit olivat siistit ja saavat kelvata. Ikeasta haettiin iso työpöytä 200x160 cm. Lisää pitää ostaa vielä yksi jatkopala, näin saamme oikeaan reunaan tilaa myös tietokoneelle. Kaksi hyllyä asennettiin seinälle ja lisää hyllytilaa tulee vielä ikkunan viereen. 
Huoneessa on lisäksi 3 korkeata komeroa, sekä iso lasiovellinen puukaappi. Pöydän alle tulee 2 laatikostoa. 
Toivotaan, että saan kaikki tarvikkeet mahtumaan:))


Hyllyjen alapuolelle laitettiin ledivalot (johtohässäkkä pitää vielä teipata) ja tanko johon saa koreja ym ...
Säilyketölkkejä olen pessyt ja liottanut niistä paperit pois. Pohjaan laitoin huovasta pehmusteet, etteivät naarmuta uutta pöytää. Purkkeihin askartelen vielä liitutaulutarrasta kyltit. Purkeissä voi säilyttää kyniä, suteja sekä muuta tarpeellista. 


Monta hommaa on vielä edessä ennen kuin kaikki on paikallaan.Ensi viikolla jatketaan...
Viikonloppuna tutustun Tallinnan kädentaitoihin.

Mukavaa isänpäivää!!

31.10.2013

Tapettipuuhia

Heissan!
Kuten jo aiemmin hieman vihjasinkin, meillä tehdään pienimuotoista rempaa hitaasti, mutta varmasti.
Molemmat aikuiset pojat ovat jo "lentäneet pesästä" ja on aika tehdä hieman huonejärjestelyjä.
Entiseen poikien huoneeseen tehdään pientä pintaremonttia ihan vaan tapettien avulla.
Tyttäremme (18v) muuttaa huoneeseen ja saa hieman lisätilaa ja oman vaatehuoneen. Josko ne vaatekasat lattialta häviäisivät:))
Tapetointi itsessään on aikas helppo ja nopea homma, mutta kaikki se pohjatyö (vanhojen tapettien irottaminen, kittaus ym), tavaroiden siirtely ja vanhojen romujen hävittäminen vie kummasti aikaa.

Tässä kuvassa iroitellaan vanhaa ja mielestäni ihan kivaa ruututapettia.
Vettä suihkupullolla seinään ja kyllä se siitä pikkuhiljaa irtosi.



Neiti itse valitsi tapetit ja tietenkin ajan hengen mukaisesti harmaan sävyjä.



  


Tässä sitten jo hieman valmista pintaa, eli kaksi seinää kuviotapettia ja kaksi yksiväristä.
Mietinnässä on pitääkö katto vielä maalata valkoiseksi (kuvassa katto näyttää aika keltaiselta, mutta todellisuudessa se on valkolakattu).



Lopuksi vielä muutama kuva kivasta rahista jonka äitini tuunasi. Mökillämme varastossa olleista retroväreillä päälystetyistä styroxpalleista yksi sai uuden elämän, onneksi emme niitä ole hävittäneet. Matonkuteesta virkattu uusi päälinen on mielestäni ihana. Sopii tyttären huoneen väreihinkin ihan nappiin.




Mitä seuraavaksi...
Kun remontoitava huone on valmis ja kaikin puolin siivottu saa tytär siirtää kaikki kamansa sinne. Minä alan sisustaa hänen vanhaa huonettaan itselleni askarteluhuoneeksi, jihuu....vihdoinkin.
Olenhan askarrellut kodinhoitohuoneessamme ikuisuuden:)

Näin täällä tänään torstaina...

26.10.2013

Pallovaloja

                     


      
Näitä ihania pallovaloja tilasin täältä



Meidän kodissa valot on aseteltu näin. Harmaasävyiset makkarin hyllyn päälle....




Ja valkoiset suureen lasiastiaan olohuoneeseen.


Antavat mukavaa tunnelmaa pimeinä syysiltoina.

23.10.2013

Kukkuluuruu

Täällä yksi laiska blogaaja jälleen ilmottautuu. 
Mihin se aika oikein menee, viimepostauksestakin on jo kuukausi.
Valokuvia näpsitään sillointällöin, mutta kuvien tänne laittaminen on näköjään kovin ylivoimaista:(
Aurinoisella säällä saa hyviä kuvia, mutta aurinko on myös armoton matalta paistaessaan. 
Ikkunat on kesän jäljiltä kamalat ...Olen jättänyt ikkunoiden pesun tarkoituksella näin myöhään, 
sillä jään vuorotteluvapaalle ensi maanantaina. 
Saapas nähdä mitä ehdin vapaallani( 3 kk) tekemään, senverran olen taas puuhaa ahnehtinut.

Mutta nyt ihan muuhun aiheeseen eli tyynyihin. Minä rakastan tyynyjä.
 Uusia ja vanhoja tyynynpäälisiä eri väreissä ja kuoseissa löytyy meiltä runsaasti.

Tässä tämänhetkisiä....

Olkkarissa valkoista...
 Makkarissa harmaata pellavaa ja sinistä röyhelöä...
  Nojatuolissa eläinaiheista. Pitäähän metsämiehen huushollista yksi peuratyyny löytyä.

Meillä on jälleen remontti meneillään, mutta siitä sitten myöhemmin lisää....

Mukavaa päivää ja kiva kun piipahdit!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...